Ramadhan 2020 - Macam mana nak bangun sahur dengan mudah?

Sunday, May 03, 2020

Hai korang.

Dah masuk 1/3 ramadhan dah untuk tahun 2020 ni. So far How's korang coping with Ramadhan during this quarantine time? I so far alhamdulillah I just missed out satu hari je sahur. Harap-harap tak ada miss dah lepas ni.

Terlepas sahur adalah benda yang paling stress dalam bulan Ramadhan ni sebab I missed out the chance to drink last drop of water sebelum I start puasa. At least itu yang I fikir lah. Haha

So on the day yang I missed sahur haritu, I cepat-cepat download apps Alarmy kat my phone. I discover this apps pun melalui Facebook yang orang duk share share tu.

Korang boleh je pergi ke App Store or Google Play Store dan search "Alarmy".
Nanti akan keluar lah apps tu.



Basically alarm ni dia memang ada setting yang takkan berhenti berbunyi sampai dia yakin yang kita dah bangun sepenuhnya. Macam mana dia nak tahu yang kita memang dah bangun? Dia akan bagi beberapa option untuk kita matikan alarm tu.

  • Scan barcode produk
  • Selesaikan soalan matematik
  • Ambil gambar
Jadi, instead of swipe je untuk matikan alarm, kita kena pilih salah satu method tu. Dengar cara ini, kita kena berusaha lah untuk activate minda, gerakkan all those muscle semata nak matikan alarm sekaligus of course la mata pun dah terbuka luas kan? Haha

For me, I pilih setting untuk ambil gambar. I ambil gambar frame yang ada dalam toilet I sebagai default photo. So everytime I nak matikan alarm, I kena bangun dan pergi ke toilet, ambil gambar frame tu baru alarm tu mati.

So far so good. I never missed to bangun sahur lepas I install apps Alarmy ni. Pernah je mata I ni susah nak bangun duk klik snooze beberapa kali. Memang dia mati bahkan bunyi dia makin kuat. Hahaha. Nak taknak memang kena bangun pergi toilet ambil gambar.

Cubalah! I hope korang pun tak miss sahur dah lepas ni. Selamat berpuasa :)

1 comment

  1. dulu spesis susah nak bangun tapi makin dewasa makin senang..
    sebab tau kalo x makan nanti sendiri lapaq eheh..

    jemput join segmen bloglist SYM
    https://sitiyangmenaip.blogspot.com/2020/05/segmen-bloglist-siti-yang-menaip-12020.html

    ReplyDelete