Raya Haji & Air Asam Perut Lembu

Sunday, September 27, 2015

Sebab musim raya haji belum habis, jadi tema dia lembu korban. Haha

Raya haji kami tak balik jb pun. Just celebrate raya kat rumah je. Takde gambar raya sebab nobody ready. Baju raya pun takde. Kihkihkih

Pergi rumah makcik malam hari raya for dinner. Dia bagi la perut lembu bawak balik. Aku rasa belah-belah pantai timur je kot panggil perut lembu. Aku duduk johor doorang panggil babat. Tapi sebab aku kelantanese, sukahati aku la nak panggil apa pun. Lol

Kalau korang ke Kelantan, air asam ni common. This is how they enjoy perut lembu. Takde fancy-fancy macam masak lemak cili api taruk rebung ke ape benda tah. Tak tahu belah pantai timur macam Terengganu dengan Pahang tu diorang makan macam mana. Tapi I guess sama la kot. 

Here goes the recipe :

- belacan
- limau nipis. Tips : Nak lagi sedap guna limau purut. Kalau guna limau kasturi aka limau sambal memang tak jadi la air asam korang. 
- cili padi
- garam

Method :

- rebus perut lembu sampai lembut. 
- dah siap rebus korang ambik air rebusan tadi untuk jadikan kuah air asam.
- tumbuk bahan-bahan tadi dan masukkan dalam air rebusan. Kuantiti bahan tu agak-agak la. Hihi
Dah siap! Simple je kan? The tricky part is cemana korang nak balance rasa masam, masin semua tu. So, good luck! Haha


Nah, my version of air asam perut lembu. Aku campk bawang merah hiris sekali dalam tu to make it fancy. Mwahaha

Kbai. 


Post a Comment