Pregnancy : Part 2

Wednesday, November 12, 2014

Mood menaip dalam bas on the way balik JB. Hehe
Kalau belom baca Part 1,sila cari sendiri. Apps blogger ni tak boleh buat link.

Petang tu jugak la dengan excitednya ajak suami pergi scan.

Dukacita, scan kali pertama ni tak nampak. Kalau ikut tarikh last period sepatutnya baby dalam perut ni dah umur 7 minggu. Sepatutnya dah boleh nampak something masa scan, tapi memang takde rezeki nak tengok lagi time tu. Aku pulak pergi buat suspen masa sebelum masuk bilik doktor tu aku pergi kencing dulu. Mana la aku tahu yang pundi kencing kena penuh sebelum scan. Dah susah doktor tu nak cari mana rahim aku. Huhu

Lepas dah siap scan, doktor confirmkan memang tak nampak apa-apa lagi. Doktor tanya pasal tarikh last period yang aku bagitau tu betul ke tak. Of course betul. Aku yakin sangat sebab aku memang install apps dalam henfon which setiap kali period memang aku tap je kat situ untuk record. And aku tak pernah miss untuk tap on the first day of period.

Setelah penat kena soal siasat dengan doktor, yelah upt test yng aku buat tu aku tunjuk kat doktor and memang confirm double line, maka doktor make a conclusion that maybe kandungan belum sampai 7 minggu. That's why masa scan tadi belum nampak apa-apa. 

Atas sebab apa doktor cakap macam tu? Hmmm.. Sebenarnya mengikut kata dokotr tu, kiraan untuk berapa minggu baby dalam kandungan based on tarikh last period is only applicable jika period cycle korang antara 28hari hingga maksimum 35hari. Kalau lebih dari tu, mintak maaf, jangan memandai kira ikut tarikh last period, memang takkan tepat. Hehe

So, aku punya period cycle average 42days ye lepas kahwin. Memang sah la kiraan 7 minggu tadi tu tak valid. Jadi doktor cakap datang lagi lepas 2 minggu untuk scan lagi sekali. Hmmm..

Actually reason aku nak scan adalah to make sure yang everything is ok. Maksud aku, baby betul duduk dalam rahim. Yelah, takut jugak kan if kandungan kat luar rahim. Memang kena buang kalau tak bahayakan nyawa ibu dan juga baby. Well, kalau detect awal lagi bagus sebab senang kalau korang kena jalani prosedur lain, just in case.

Then macam biasa, doktor bagi asid folik untuk aku start makan. Bare in mind ye kawan-kawan, asid folik ni memang penting sangat-sangat. Korang kalau tak boleh makan cemana pon sila la paksa diri makan. Tak lama pun, sampai week 14 kalau korang taknak makan pun takpe dah. Sebab tulang baby dah tertutup sepenuhnya. Pernah dengar pasal spina bifida? Yes, untuk elakkan benda tu berlaku kat baby. Tapi takdelah pulak kalau orang yang tak makan asid folik ni baby dia conform dapat penyakit tu. Tak confirm ye, ikut nasib. Kita cuma nak elakkan, sebab tu kita kena makan asid folik tu. Dan jugak aku pernah terbaca asid folik dapat membantu untuk elakkan sumbing pada baby. Wallahualam.. 

Sambung cerita tadi, maka kami pun balik dengan kekecewaan la. Bukan kecewa apa sangat pun. Sebab tak dapat tengok baby je pun. Haha..

Ok la, to be continued ye. Bye.. 

1 comment

  1. hai fieda. Kalau kita jadi awak pun kite risau kot jadi camtu,

    Cite kite camni plak. Lepas je tau pregnant, confirm pregnant kat satu klinik ni tapi dia tak scan sbb masa tu kandungan baru 4 weeks memang tak nampak lagi le. Doc kata tggu lagi 2weeks.

    Lepas 2 weeks saye buat buku pink. Tak scan gak. Jadi kami pegi satu klinik pakar ni. Yelah sbb kita pon nak tau betul tak baby dalam rahim kan. Scan2 je alhamdulillah dah nampak dah janin alahai kecik giles dan paling terharu dah ada heartbeat. nampak dupdap doc tnjuk. Masa tu 6 weeks. Baru hati rasa lega.

    Haa nanti smbung tauuu. excited ni hehehh

    ReplyDelete